Vratite porodično okupljanje za stolom

Vratite porodično okupljanje za stolom

 

Stručnjaci upozoravaju: za dobrobit deteta vratite porodično okupljanje za stolom!

Svaka sekunda, svaki minut ili sati provedeni s decom za svakog roditelja su od neprocenjive važnosti. Svakim danom sve je više neodložnih obveza i dužnosti, a sve manje dragocenog privatnog vremena koje bismo hteli i koje bi trebalo da provodimo s mališanima. Trenutak u kojem svi zajedno sedite za stolom i jedete, većini roditelja ponekad izgleda poput sna.


U poslednje vreme sve je više naučno utemeljenih studija koje napominju da su zajednički obroci odlična prilika za istinsko porodično povezivanje. Razgovorom i raspravljanjem o koječemu, deca imaju priliku da saznaju  mnogo o nama, o našim stavovima u pogledu pojedinih tema, šta smatramo dobrim, a šta lošim, o našim sklonostima i odbojnostima. Zauzvrat, mi možemo naučiti mnogo više o svojoj deci, njihovim razmišljanjima, mislima, pa čak i ranjivostima ili slabostima. Dr Vilijem Doherti, autor brojnih knjiga o porodici, pak tvrdi da je vreme koje porodica provodi u praznovanju „presudno za sveopšte dobro deteta i njegovog napredovanja u školi”, nastavlja tezom da porodični obrok takođe predstavlja „forum za povezivanje” i napominje da iz porodica koje se za obroke ne okupljaju za stolom dolaze deca s većim psihološkim problemima nego iz onih koje to čine redovno.


Kako ostvariti savremeni porodični obrok?

Veoma je mala verovatnoća da će oba roditelja stići s posla dovoljno rano da tokom sedmice večeraju zajedno, posebno s malom decom, zato stručnjaci predlažu da to učinite vikendom. Čak i ako su vam deca još u visokim stolicama, jedite dovoljno rano da mogu biti prisutna. Tokom sedmice sedite za sto dok vaša mala deca jedu; nikada ne puštajte da deca jedu sama za stolom, uvek sedite i razgovarajte s njima, podstičite njihovo lepo ponašanje za stolom. Deca će biti manje izbirljiva u jelu ako njihovi roditelji jedu s njima. Kad god je moguće, jedite zajedno uveče i, zavisno od uzrasta vaše dece, pokušajte da ostanete za stolom posle večere i npr. zaigrate neku društvenu igru. Ne brinite, to što ste počeli da jedete zajedno i razgovarate kao porodica ne znači da svi zajedno ne možete jednom nedeljno uživati u naručenoj pici s podignutim nogama ispred TV prijemnika.


Samohrani roditelji / jednoroditeljske porodice

Samohrani roditelji takođe mogu upriličiti porodično okupljanje za stolom, jedina je razlika da je očigledno prisutan samo jedan roditelj, ali sve ostale prethodno opisane vrednosti važe. Kad vam odgovara, pozovite bake i dede, tetke, stričeve i bliske prijatelje da vam se pridruže tako da se, osim što vi imate društvo, deca navikavaju na razgovor s drugim odraslim osobama i na slušanje. Objasnite gostima da će im se za stolom priključiti vaša deca i slobodno im možete dati nekoliko naznaka u vezi sa vašom decom tako da imaju o čemu razgovarati. Vodite računa da se ne zanesete u razgovoru sa svojim prijateljima pa da deca ostanu zanemarena. Strpite se dok se deca ne udalje od stola pa onda sa svojim gostima pretresite aktuelne teme. Bez obzira u kakvim ste odnosima s drugim roditeljem svog deteta, veoma je važno da u vaspitanju dece postoji kontinuitet, što znači da se dete odgaja na isti način u oba doma.


Postavljanje stola

Decu od tri godine nadalje treba podsticati da počnu pomagati u postavljanju stola, pa makar samo stavljali salvete sa strane. Prepustite li deci donošenje „sitnih” odluka, na primer koju boju salveta ili sveća bi htela na stolu, osećaće se jako važnima i pucati od ponosa. Nikada nemojte podceniti činjenicu da deca ovog uzrasta silno vole da pomažu. Do četvrte godine mogu postavljati sto uz vašu pomoć. Najjednostavnije će to naučiti tako da postavite jedno mesto s priborom za jelo, tanjirićem za salatu, ubrusom i čašom, pa ih zamolite da na isti način postave sva ostala mesta za stolom. Razumljivo je da ćete maloj deci doneti čaše i noževe na sto i objasniti im da noževe treba držati za ručku, ne za oštricu.

Za posebne prilike stavite stolnjak i pokažite deci kako mogu biti kreativna s ukrašavanjem stola, uvеk ih pohvalite i zahvalite im na trudu. Međutim, ako to starija deca urade šljampavo, zatražite da to obave kako treba, u protivnom će zaključiti da je prihvatljiv i nezadovoljavajući posao. Postavljanje stola je zadatak kojem se mala deca unapred raduju jer je to deo priprema za porodični obrok, a brzo će naučiti da je to vrlo dragoceno vreme provedeno s roditeljima. Uvek tražite od dece, bez obzira kog uzrasta bila da pomažu u postavljanju stola, a ako imate više od jednog deteta, neka to čine naizmence.


Podsticanje razgovora za stolom

Ovo je savršena prilika za podsticanje govornih veština i uopšteno razgovora među ljudima jer ne postoji brži način da bilo koje dete izgubi interesovanje nego kad ga ignorišemo. Zato razmislite o čemu ćete razgovarati za stolom da se mogu uključiti i deca, bez obzira na životnu dob. Stručnjaci ističu i da je izuzetno važno da mališani počnu da se druže za stolom s odraslima. Čak i u najranijoj dobi oni imaju mišljenje i zapažanje, zato slušajte kad i šta govore. Pokušajte da postavljate pitanja koja ne traže odgovor u jednoj reči i podstičite ih da se uključe i da se pritom dobro osećaju.


Pričajte priče!

Mala deca uvek rado slušaju priče o drugoj deci, posebno ako je reč o neposlušnoj deci, možete im ispričati i nešto smešno iz vašeg detinjstva. Sva deca vole da pričaju anegdote, pogotovo ako su smešne, zato podstičite decu da prepričaju nešto što im se dogodilo. Gledajte ih, slušajte pažljivo, zadržite interesovanje, gledajte ih u oči i nikada usred pričanja ne prekidajte opomenama za ponašanje za stolom njih ili njihovu braću. Postavljajući pitanja u vezi sa njihovom pričom učinićete da se osećaju važno, što je početak razvijanja njihovog poverenja u razgovor s odraslima. Kad malo odrastu, naučite ih da u razgovoru ili pričanju priče u društvu više od jedne osobe moraju gledati u oči svima, ne samo jednoj osobi, jer tako zaokupljaju pažnju svih slušalaca.


Pohvalite za stolom!

Jednom ili dvaput nedeljno spomenite nešto što su tog dana vaša deca uradila u kući ili u školi, a vredno je pohvale, pa svima za stolom ispričajte o tome. Deca, isto kao i odrasli, uživaju u pohvalama, to im daje dodatno samopouzdanje. Nikada nemojte ponižavati svoju ili bilo čiju decu, posebno ne pred drugim ljudima. Čak i najbezazlenije nepodopštine vašeg deteta koje se vama mogu činiti smešnima, mogu biti užasno neprijatne vašem detetu ako ih prepričavate okupljenima za stolom. Deca su mnogo osetljivija nego što možete zamisliti. Ako je prikladno, razgovarajte gde biste mogli otići na godišnji odmor (bez natezanja koliko će to koštati), razgovarajte o nadolazećem porodičnom događaju ili šta biste želeli da radite posle večere, za vikend. Raspravljajte o knjigama, filmovima, TV programima, novostima, bilo čemu što podstiče razgovor i mišljenja.


Podsticanje slušanja

Kad deca steknu dovoljno samopouzdanja da razgovaraju sa grupom odraslih i drugom decom, može ih obuzeti toliko oduševljenje da ne prestaju upadati u reč. Dakle, sad kad ste ih pridobili da govore, moraju shvatiti kada smeju, a kada ne smeju da govore. Objasnite im da svako ima pravo na svojih pet minuta i da moraju čekati da dođe red na njih. Osim toga, moraju naučiti da slušaju šta drugi govore tako da bi mogli postavljati pitanja i izraziti svoje mišljenje. Moguće je da će za stolom biti i situacija kada ćete poželeti da nešto raspravite sa svojim partnerom, a deca treba da ćute pet ili deset minuta. Ako se uključe u razgovor, jasno im dajte do znanja da mogu slušati, ali neka ćute i ne prekidaju. Iako treba da se družimo s decom i za stolom, mora im biti jasno da se život ne okreće oko njih. Ne budite jedan od roditelja koji prekida svaki razgovor odraslih čim dete poželi nešto da kaže, osim ako je to od po život opasne važnosti kao npr.: „Gori kuća/vaša kosa /komšijin stan!”

I za kraj, ne smemo zaboraviti da napomenemo da je smeh uvek najbolji lek. Pokušajte da se zajedno smejete za stolom svaki dan jer smeh čini čuda za opuštanje i kvalitetne međuljudske odnose.


Preneto s Klinfo.rtl.hr

Više pročitajte u knjizi: Četiri vrijednosti koje će djecu pratiti do kraja života:
Vratite porodično okupljanje za stolom

Dr Ranko Rajović o ranom razvoju: Mi mislimo da se malo dete igra, ali ono kroz igru uči

Dr Ranko Rajović o ranom razvoju: Mi mislimo da se malo dete igra, ali ono kroz igru uči

Govor predstavlja važnu stimulaciju razvoja neuronskih mreža, a samim tim i inteligencije kod deteta. U tom kontekstu se može i razmatrati zna...


Kako je izumiranje igre dovelo do porasta mentalnih poremećaja

Kako je izumiranje igre dovelo do porasta mentalnih poremećaja

Ovog maja, u Nju Džersiju održana je TEDx konferencija posvećena igri i igranju. Jedan od govornika bio je i profesor psihologije na Bostonsko...


Letnja onlajn edukacija KAKO VASPITATI MENTALNO SNAŽNO DETE

Letnja onlajn edukacija KAKO VASPITATI MENTALNO SNAŽNO DETE

Pozivamo vas na letnju onlajn-edukaciju Irene Orlović KAKO VASPITATI MENTALNO SNAŽNO DETE koja će se odvijati u četiri onlajn-modula na teme:...


Zdravlje dece: Sve što bi trebalo da znate o vitaminskim dodacima

Zdravlje dece: Sve što bi trebalo da znate o vitaminskim dodacima

Za razliku od odraslih, deci su često potrebne različite hranljive materije koje se ne mogu uvek uneti u organizam kroz ishranu, već uz pomoć vita...


Faze razvoja: uzmi me, vidi me, pusti me

Faze razvoja: uzmi me, vidi me, pusti me

U razvoju dece jasno se mogu raspoznati tri perioda, koja traju od 5 do 7 godina. Svaki period ima svoje karakteristike i svaki nosi svoje izazove. Pe...


Dozvolite detetu da trči i padne

Dozvolite detetu da trči i padne

Ugledni stručnjak za rani razvoj dece dr Ranko Rajković, bivši predsednik Mensinog svetskog odbora za darovitu decu, bio je gost dana&sc...